Wat vaak voorkomt in de cosmetica wereld is het zogenaamde “‘angel dusting”. Dit houdt in dat er een minimale hoeveelheid van een actieve stof wordt toegevoegd aan een product. Het actieve ingrediënt mag vervolgens ondanks dat het onmogelijk werkzaam kan zijn, wel op de ingrediëntenlijst komen te staan.

Daarbij kan de producent het ingrediënt ook nog gebruiken voor claims.

Vorige week heb ik toegelicht waarom veel producenten van cosmetica gek zijn op “angel dusting”.

een mooi voorbeeld

In het boek van Yarosh (the new science of perfect skin) staat een mooi voorbeeld van ”angel dusting”. In dit geval betreft het het ingredient CoQ10 (een antioxidant):

Het bedrijf QPharma heeft het patent op het antioxidant CoQ10. QPharma kwam erachter dat een product van “the Andrew Jergens Company” dit ingrediënt ook gebruikte, met hierbij de claim: “now contains the natural power of Q10, [which] helps to reveal healthier skin”.

Jergens was niet bevoegd om dit ingrediënt aan zijn producten toe te voegen en werd aangeklaagd. Het weerwoord van Jergens was dat er slechts 0,00005 % CoQ10 in zijn product zat. Aangezien COQ10 in deze concentratie niet werkzaam is, werd er dus ook geen onrechtmatig gebruik gemaakt van het ingredient!

Treurig is natuurlijk dat vele consumenten in de veronderstelling waren dat zij een goed product met het werkzame CoQ10 hadden aangeschaft.

Stel je voor, 0,00005 procent! Het uitgebreide verhaal is hier te lezen.

Groeten Jetske

 

(Dr. Jetske Ultee – onderzoeksarts cosmetische dermatologie)

Lees meer over
cosmetceuticals,
antioxidanten in een crème en
‘onderzoek heeft aangetoond dat…’
.


Tags

4 Reacties

  1. zegt:

    Waanzinnig, die claims van fabrikanten. Mooie anecdote. Is het boek van Yarosh de moeite waard om te lezen voor iemand die weinig verstand heeft van ingredienten, zoals ik? groet, Rianne

    reageren

  2. Het boek van Yarosh is erg interessant om te lezen. Het boek gaat grotendeels over cosmetica producten en zijn idee over het gebruik hiervan. Hiernaast gaat Yarosh in op hypes, marketing en ingredienten. Het is bizar hoe het er af en toe aan toe gaat in de cosmetica wereld.

    15 juni 2009 om 10:18
  3. zegt:

    Hoi Jetske,

    Ik ben bang dat ik er ook in ben getrapt: onlangs kocht ik de Eucerin Q10 active fluid spf 15. Ik deed dit voor mijn doen wat impulsief, omdat hij in de aanbieding was, het een ongeparfumeerde versie is, het geen potje maar een pompflesje betreft, ik een dagcreme met Q10 wilde en ik wel vertrouwen heb ik het merk Eucerin. Echter, toen ik op de ingredientenlijst keek, zag ik het volgende: Aqua, glycerin, Octocrylene, Distarch Phosphate, C12-15 Alkyl Benzoate, Ethylhexyl Salicylate, Polyglyceryl-3 Methylglucose Distearate, Cyclomethicone, Phenylbenzimidazole Sulfonic Acid, Alcohol Denat., Sorbitan Stearate, Titanium Dioxide, Phenoxyethanol, Xanthan Gum, DMDM Hydantoin, Tetrasodium Iminodisuccinate, Sodium Acrylates/C10-30 Alkyl Acrylate Crosspolymer, Ubiquinone, Trimethoxycaprylysilane. Q10 is dus het een na laatste ingredient! En verder heb ik het idee dat er ook geen andere "goede" ingredienten inzitten (bv. anti-oxidanten/vitamines), behalve de filters natuurlijk. Ook met glycerine als tweede ingredient ben ik niet zo blij, want vind dat een creme altijd wat plakkerig maken. Al met al: een miskoop. Ben jij het met me eens dat er hier sprake is van angel-dusting?

    Vriendelijke groet,

    Janneke

    ps. Ga zo door met deze site!!

    reageren

  4. Hallo Janneke,

    Dat het in een flesje zit en er geen parfum inzit is prima. Als er geen lucht bij het product komt blijft Q10 een stuk langer effectief. Maar de hoeveelheid Q10 (Ubiquinone) is inderdaad vrijwel verwaarloosbaar. Van sommige ingredienten heb je inderdaad een erg laag percentage nodig, helaas is dit voor Q10 niet het geval. Buiten Q10 zitten er geen antioxidanten in, dat hoeft ook niet perse als je je zonnebrandcreme in combinatie met een moisturizer met antioxidanten gebruikt. In dat geval is het waarschijnlijk een prima zonnebrandcreme. Groeten Jetske.

    4 oktober 2010 om 17:51

Staat je vraag of antwoord er niet bij? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag verder!

Laat hier je reactie achter